Nästa seminarium – 15 mars 2016

Plats: Stockholm, Klara Konferens

"Beslutskvalitet"

Så här vad det
förra gången...

De flesta – för att inte säga alla – beslut baseras på någon form av fakta. Det finns många texter om hur man skall fatta bra beslut och statistisk metodik rymmer många möjligheter. I enkla fall kan det gälla beslutet om vilken hypotes som gäller ("skall partiet avvisas eller inte?") medan kapitlen om 'Decision Theory' rymmer mycket mer.

'Vi har beslutat att testa...' är ju först ett beslut att göra någonting och sedan förhoppningsvis ett välgrundat beslut baserat på resultatet.

Seminariet handlar om att involvera statistiskt tänkande och statistisk metodik i beslutsprocessen och lyfta fram möjliga angreppssätt snarare än att gräva djupt i den teoretiska myllan.

⇨ Läs mer...

Skriv gärna en rad om dina önskemål eller erfarenheter: (sekreterare@indstat.se)

Felrapporter
I all IT-verksamhet förekommer felrapporter eller begäran om ändringar i programvaran. Det krävs mycket noggrannhet och planering så att ändringar och uppdatering får önskad effekt. En förändring av programkod måste verifieras och sättas in i olika sammanhang, olika marknader, olika versioner, etc. En felrapport eller ett förändringsförslag hoppar således mellan olika instanser, provkörs, bedöms, etc och kanske avslås eller senareläggs.

Orderhantering
En order brukar utlösa en mängd aktiviteter. Finns det råmaterial, finns det komponenter, finns det maskiner och resurser? Aktiviteterna skall planeras och tidsläggas, fakturor skall förberedas, osv. Vid vissa bestämda tillfällen i tiden möts dessa aktiviteter varav vissa är beroende på andra för att fortsätta. De flesta aktiviteterna avslutar på avsett sätt medan andra får ett annat avslut t.ex. kancellation, omarbete, reklamation, etc.

Bygglov
Ansökan om bygglov kommer till kommunens bygglovsenhet. Dessa ärenden förväntas flöda från start till mål enligt en given processplan. Emellertid finns det 'störningar' typ ofullständigt ifyllda handlingar, felaktiga eller saknade handlingar, överklagande, domstolsprövning, etc. Ett ärende kan alltså ha flera olika utgångar eller avslut. Det är alltså nödvändigt att använda statistisk metodik för att verifiera tider och andra utfall för att fatta rätt beslut om processens prestanda.

Sjukhuspatienter
Sjukhuspatienter och tillhörande handlingar förflyttas ofta från väntrum, till behandlingsrum, till övernattningar, till andra byggnader, etc, i processer som förväntas vara väldokumenterade. Emellertid drabbas processen dagligen av oväntade störningar – tidsförskjutningar, tekniska fel, akutärenden, komplikationer, personalbrist, etc.

Telekommunikation
Telekommunikation beskrivs ibland som 'paket' som förflyttas längs kopparkablar, optiska kablar, radiosignaler, etc. Det finns ofta en mycket stor mängd med kanaler att välja på men samtidigt en mycket stor mängd felkällor i form av störningar, felkodningar, konflikt mellan styrenheter, etc.


De olika exemplen ovan kommer från skilda verksamheter men har ändå liknande mätningar:

• man är intresserad av tidsmätningar, antingen totalt eller mellan delavsnitt
• man är intresserad av olika procentsatser: 'hur stor andel ärenden kommer i tid', 'hur stor andel av ärendena avvisas', etc.
• man är intresserad av antal ärenden pår tidsenhet, per avdelning, etc.

Dessutom funderar man hela tiden på hur processen kan förbättras, vad händer om antal stationer eller personer utökas, etc. För att få ett grepp om ovanstående punkter måste man ha bra mätningar och en tillfredsställande analys.

?

Skapa nya idéer.   Du får nya idéer om hur du skall se på den egna processen, några bra statistiska mått, några nya grafer.

Formulera mål.   Du får hjälp med att formulera eller omformulera mål så att de kan verifieras mot tillgängliga data.

Besvara frågor.   Det är inte helt trivialt att rätt formulera frågor så att de kan besvaras på ett meningsfullt sätt. Efter seminariet skall du ha fått en förbättrad förmåga att ställa och besvara frågor.

Hitta argument.   Ett förbättringsarbete är ingen självgående process. Det kräver att man på ett övertygande sätt kan argumentera för vissa ståndpunkter, analysformer, redovisningsprinciper, förändringar, etc.

!

Du får inte...

självklarheter eller snusförnuftiga råd typ:

- 'Planera din verksamhet'
- 'Eliminera flaskhalsar'
- 'Strukturera processen'
- 'Sätt patienten i centrum'

Vi tror att du redan har gjort en hel del men söker förbättrade verktyg och metoder. Du kommer heller inte att få en fullständig teoretisk bakgrund (det kan vi ge i en eventuellt efterföljande utbildning).

Efter seminariet...

Kanske du vill ha hjälp med att komma igång eller hjäp med att knåda lite data?

Kanske du känner behov av mer utbildning och 'hands-on'-aktivitet?

Vi kan alltid ordna ett eller flera utbildningstillfällen eller Webbinarium.

Hör av dig till oss!



Intresserad?

Detta är ingen anmälan, du anger bara ditt intresse för att bli kontaktad senare när det är möjligt att anmäla sig. Skriv ett brev till

sekreterare@indstat.se

"Beslutskvalitet"

15 mars 2016, 09:30 — 17:00,   Klara Konferens, Stockholm (kostnadsfritt)

Kjell Borking: Kjell Borking har lång erfarenhet av både den svenska och den internationella IT-branschen. Kjells kompetensområden är affärsutveckling, management, projektledning, databaser och beslutsstöd. Han har varit aktiv inom IT-branschen sedan 1967 och har startat ett flertal framgångsrika IT-företag.
Kjell är också medförfattare till boken ”Bortom Business Intelligence”.

Tomas Torstensson: Har tio års erfarenhet som aktuarie inom livförsäkring, just nu på Skandia. Har främst arbetat med traditionell livförsäkring — modellering, produktutveckling, parameterskattning och rapportering. Har ett grundmurat matematikintresse och har under flera år varit volontär inom Mattecentrum och skrivit material till "matteboken.se". Var med i teamet som gjorde matematikappen ”King of Math” och hade där huvudansvar för att konstruera det matematiska innehållet.

Lars Håkansson: Professor vid BTH och forskar och undervisar inom områdena elektro- och maskinteknik samt akustik. Har de senaste 25 åren jobbat med mätning, analys modellering, passiv och aktiv dämpning av ljud och vibrationer. Under de senare delen har jag inriktat mig mer mot tillståndsövervakning.

Bengt Johannesson: Bengt Johannesson received his doctoral degree at Chalmers University of Technology in 1987. Since then he has held a number of positions at AB Volvo. He is currently working on Volvo Global Trucks Technology as a Senior Technology Specialist in the area of Vehicle Durability. Volvo GTT develops trucks of Volvo, Renault, Mack and UD.



09:30 — 10:00

Registrering och kaffe

10:00 — 10:10

Välkomst- och öppningsanförande
Göran Lande, Ordförande för Föreningen industriell statistik

10:10 — 11:00

Risk handling in Ericsson sales process
Kjell Borking, VD på Preference, Lidingö

Just eight years ago Ericsson had basically one product, GSM, and the average time to process a sales opportunity was about 6months. Many of the risks involved in a project could be transferred to the customers. Today Ericsson have a broad product portfolio, they have to absorbed many of the risks in a project and the time to process a sales opportunity can be as short as 14 days. The seminar discusses the solution and its implementation.

11:00 — 11:50

Utmaningar med datakvalitet inom livförsäkring
Tomas Torstensson, aktuarie vid Skandia

Inom livförsäkring hanteras stora datamaterial som används som underlag för att på ett korrekt sätt bl.a. kunna bestämma rätt premier, betala ut livsvariga pensioner och beräkna en reserv för åtagandena mot kunderna. I denna presentation kommer några exempel på användningen av statistiska skattningar att exemplifieras och några av de utmaningar man stöter på, med brister i datakvaliteten när olika typer av statistiska skattningar ska göras, att belysas och olika sätt att hantera dem. Fokus kommer att ligga på dödsfallsdata.

11:50 — 12:40

The Fourier Transform in Sound and Vibration Analysis
Lars Håkansson, professor vid Blekinge Tekniska Högskola

The Fourier Transform is a fundamental tool in signal processing applications, and in sound and vibration analysis, noise source identification, etc. A frequency spectrum produced as the FFT of a time series will, in general, not be useful. Spectrum estimates for sound and vibration signals, etc, have to be based on a statistical approach. This enable spectrum estimates to have sufficient statistical confidence. Some illustrative examples concerning how to produce spectrum estimates and how to estimate their bias errors and variance are given.

12:40 — 13:30

Lunch

13:30 — 14:20

Design Strategies of Durability Requirements of Brakes in Truck Application
Bengt Johannesson, Volvo Global Trucks Technology

Durability requirements for disk brakes in truck application are improved based on the actual customer usage. A second moment reliability index is used to design test codes for the assessment of variable amplitude disk brake fatigue life. The approach is based on the mean estimates of logarithms of equivalent strength of the brake and customer load variables. The index gives possibilities to take all uncertainties in the fatigue life assessment into account, including scatter in material, production, and usage but also systematic errors like model errors, stress calculations, damage hypothesis, as well as statistical uncertainties.

14:20 — 15:30

Metodik, verktyg, kunskap — vad är användbart?
Föredragshållare och deltagare

15:30 — 17:00

Kaffe + diskussion,
Årsmötesförhandlingar

••••••

Syftet med seminariet är att belysa hur beslutsprocessen kan säkras och förbättras med hjälp av statistisk metodik i praktiska beslutssammanhang. Vi vill visa att utbildning i statistisk metodik borde ses som en investering och inte betraktas som en kostnad. Faktum är att det är vi, människor, (än så länge), som fattar beslut och därför behöver vi säkra beslutskvaliteten.

På webben marknadsförs olika tekniker och metoder för att fatta bra beslut. Bland dessa nämns bl.a. att vi, som individer, varje dag fattar mellan 2 500 och 10 000 beslut. Det är många beslut, som vi måste få rätt, om vi ska ha bra ordning på tillvaron. Vår kropp fattar betydligt flera beslut än så och resultaten syns därefter i vår hälsa och livskvalitet.

Inom industrin och forskning inom beslutprocesser efterlyses idag en öppnare kultur med tydliga beslutsprocesser för att inhämta en bredare insikt och information. Det betyder att makthavaren behöver låta medarbetaren ta plats vid beslutstillfällena. Man talar idag om beslutsstödsparadoxen som visar att investeringarna som görs fördelas i 90 procent i teknik och 10 procent i människan.
Men det som faktiskt styr beslutsfattandet fördelas enligt omvänt förhållande: 90 procent människa, 10 procent teknik. Detta invanda beteende är svårt att ändra, eftersom det är enklare att fokusera på mer information eller på informationssystemens teknik än på kvaliteten av beslutprocessen. Att investera i människor ses fortfarande som en kostnad, på teknik som en investering. När ekonomen säger: ”Tänk om vi investerar i alla dessa människor och de lämnar företaget, vad händer då?”. Vd:n borde då säga: ”Tänk om vi inte investerar i alla dessa människor och de stannar kvar, vad händer då?”

Man kan filosofera om att det är valsituationen som driver fram ett beslut. Situationen uppstår om t.ex. ett mål behöver uppnås för ett visst syfte och någon tvingas att agera. Man kan därför se beslut som en akt av vilja. Maskiner har ingen vilja, (än så länge), men de agerar på grund av analysresultat som någon har programmerat in med vilja att uppnå ett visst agerande-syfte. Om agerandet har önskade egenskaper eller uppfyller önskade villkor kan man säga att agerandet – beslutet har en viss kvalitet.

Det är ungefär som Tikkanen sammanfattade: "Nu har jag all information jag kan tänka mig behöva, men vad är det frågan om?"

Var?

Datum: 15 mars 2016

Plats: Klara konferens i Stockholm

Tid: 09:30 — 17:00

Lokal: Ferlinrummet

Klara Konferens konferenslokal i Stockholm ligger bara några minuters gångväg från Stockholms Centralstation, med närhet till allt.

Adress: Vattugatan 6, 111 52 Stockholm
Telefon: 020-64 00 00
E-post: klara.konferens.se@sodexo.com